“Het gebruiksgemak van Mijn HR is een hele vooruitgang”

Flexibeler, beter passend en wendbaarder HR-systeem voor de Drechtsteden

Artikel achtergrondfoto_59

Een prestatie van formaat en een hele vooruitgang. Zowel de betrokken ontwikkelaars als de betrokken gebruikers spreken voorzichtig lovend over het nieuwe Mijn HR. Hierin kunnen zowel medewerkers als leidinggevenden hun personele zaken zo veel mogelijk binnen één omgeving regelen. Na de implementatie van Mijn HR volgt nu de verbetering en de doorontwikkeling.

Mijn HR is ingevoerd in de zeven Drechtsteden, plus de Dienst Gezondheid & Jeugd, de Omgevingsdienst, Gemeentelijke Regeling Drechtsteden en de Regionale Ambulance Voorziening. In totaal dus 11 verschillende omgevingen. De implementatie van het systeem startte in augustus 2020 en op 4 januari 2021 ging het live voor gebruikers. Met als eerste doel: alle salarissen worden op tijd betaald op basis van een correcte salarisstrook. En dat is gelukt. Projectmanager Alex de Boer herinnert zich de aanleiding van Mijn HR: “Er waren duidelijke signalen dat de klanten een flexibeler, beter passend en wendbaarder HR-systeem wilden. Vanaf het begin zijn we daarom samen met klanten opgetrokken bij dit traject; met hun eisen en wensen als basis hebben we elke fase met hen doorlopen en is de invoering per organisatie samen opgepakt. We wilden op deze manier klanten meer individueel kunnen bedienen, maar ook gezamenlijkheid creëren. Uiteindelijk willen we dat iedereen zegt: ja, dit is echt Mijn HR.”

Keurig op tijd

Het traject bestond uit vijf fasen, waarvan de oriëntatie, het ontwerp, de aanschaf en de implementatie zijn afgerond. De afgelopen maanden staan nazorg en optimalisatie nadrukkelijk op de agenda. Als vertegenwoordiger van klanten en afnemers in de stuurgroep staat Edwin Bressers een ogenblik stil bij Mijn HR: “Ik ben erg tevreden over de implementatiefase van het traject. Dit traject springt er in positieve zin uit. Klanten en afnemers wisten op ieder moment waar ze aan toe waren; zij zijn voortdurend intensief betrokken. Bovendien is het traject keurig op tijd afgerond.”

Het is nooit ‘af’

Lovende woorden van de klant. Maar er is nog een weg te gaan, weet HR-manager Bas Burger (zie foto boven), die vanaf het begin verantwoordelijk was als ambtelijk opdrachtgever en nu het traject ‘aan de andere kant’ bij het SCD leidt: “We willen samen met de organisaties binnen Drechtsteden het beeld opmaken waar we precies staan, want er liggen nogal wat uitdagingen voor de komende tijd. Daarop ligt nu de focus. Wat wil de klant nog meer in Mijn HR en welke prioriteiten stellen we? Mijn HR moet flexibel zijn en moet 11 goede omgevingen creëren. We realiseren ons hierbij dat het nooit ‘af’ is en dat de ambities blijven veranderen. En daar, zo merk ik, moet de staande organisatie aan wennen. Logisch. Maar we moeten niet vergeten dat het gezien de tijdsdruk een huzarenstukje is dat we staan waar me nu staan.” Alex de Boer voegt daaraan toe: “Er waren momenten dat we op onze tenen hebben gelopen, maar we zijn nooit ons doel uit het oog verloren. Ik vind het een prestatie van formaat van onze mensen bij SCD, van leverancier AFAS en de collega’s bij de klantorganisaties die lokaal de implementatie hebben begeleid.”

Beter dan verwacht

Wat Edwin Bressers betreft gaat Mijn HR vanaf nu verder uitbouwen met extra functionaliteiten. “Maar”, zo benadrukt hij, “Ik vind het systeem een hele vooruitgang als je alleen al kijkt naar het gebruiksgemak.” Alex de Boer wijst op de AFAS-app, die als bonus uit het hele traject volgde: “Ik ben tevreden met waar we staan. Ik vind ik Mijn HR beter dan verwacht.”

Suzanne Geerts

Alex de Boer

PROJECTmanager

ballon onder oranje
Artikel achtergrondfoto_58

“Het gebruiksgemak van Mijn HR is een hele vooruitgang” - Flexibeler, beter passend en wendbaarder HR-systeem voor de Drechtsteden. Een prestatie van formaat en een hele vooruitgang. Zowel de betrokken ontwikkelaars als de betrokken gebruikers spreken voorzichtig lovend over het nieuwe Mijn HR.

Klik op het menu voor inhoud en andere functies.

Gebruik de pijlen aan de zijkant om door het magazine te bladeren.